Steeds vaker gaat het binnen het onderwijs over bewegend leren. Het belang hiervan voor de ontwikkeling van het kinderbrein is allang wetenschappelijk aangetoond. Wat veel leerkrachten verrast is de tijdwinst die het oplevert vanwege de effectieve verwerking van kennis, als je bewegen koppelt aan de kerndoelen. Maar, hoe doe je dat? Hoe pak je dat bewegend leren aan in de praktijk. Kom dat er ook weer bij? Bekijk het workshopaanbod van Jufjuf.
We hebben verschillende workshops ontwikkeld voor schoolteams in het basisonderwijs. Deze workshops dragen bij aan uitdagend, inspirerend onderwijs en zijn praktisch en goed inpasbaar op een studiedag die in het teken staat van opbrengstgericht leren, betrokkenheid bij leerlingen vergroten of krachtig onderwijs.
Wij bieden het team maar ook individuele leerkrachten een enthousiasmerende impuls op het gebied van bewegend en effectief leren. Een praktische workshop die aansluit bij de kerndoelen, onderbouwd met belangrijke theorie over het nut van bewegen voor, tijdens en tussen het leren en de groeiende resultaten die dat met zich meebrengt.
Downloads
We laten je ontdekken dat bewegend onderwijs op maat werkt.
We geven je inspirerende praktische activiteiten die aansluiten bij de kerndoelen.
Doelgroep: leerkrachten groep
1 t/m 8
Tijdsduur: 1 dagdeel
SBU: 4 uur
Aantal personen: 8 tot 20
Deze workshop is gericht op bewegen binnen (gymzaal, speelzaal, openbare ruimte), buiten en in de klas. Waardoor we een variatie kunnen bieden aan grotere bewegingsvormen evenals kleinere werkvormen geschikt voor in het lokaal. We hebben voorbeelden van verschillende vakken tijdens de workshop. We bieden een totaalpakket praktische ideeën gekoppeld aan de theorie over de kindontwikkeling (brein, kennis, motoriek en sociaal emotioneel).
Doelgroep: leerkrachten groep
1 t/m 8
Tijdsduur: 2 dagdelen
SBU: 8 uur
Aantal personen: 8 tot 20
Deze praktische training bestaat uit twee bijeenkomsten. Na de eerste algemene sessie ga je in je groep aan de slag met dat wat jou aanspreekt. Tijdens de tweede bijeenkomst vindt verdieping plaats op het gebied van de motoriek en krijg je weer tussentijds praktische oefeningen. Ook is er ruimte voor het uitwisselen van praktijkervaringen.
Doelgroep: leerkrachten groep
1 t/m 8
Tijdsduur: 3 dagdelen
SBU: 12 uur
Aantal personen: 8 tot 20
Deze praktische training bestaat uit drie bijeenkomsten. Na de eerste sessie ga je in je groep aan de slag met dat wat jou aanspreekt. Tijdens de tweede bijeenkomst vindt verdieping plaats en staat de motoriek daarbij centraal. De derde bijeenkomst zetten we de sociale component meer centraal. Alle bijeenkomsten is er ruimte voor het uitwisselen van praktijkervaringen.
Doelgroep: leerkrachten onderbouw
Tijdsduur: 1 dagdeel
SBU: 4 uur
Aantal personen: 4 tot 20
We nemen de verschilende motorische fases door en kijken hoe je deze fases kan herkennen in de klas. Hoe sluit je aan bij de motorische ontwikkelingsfase van de kinderen. Wat voor breinontwikkeling hoort daarbij en wat zijn de gevolgen voor het leren.
Je kan de volgende dag in de klas de motorische fase herkennen en aansluiten bij de motorische ontwikkelingsfase.
Doelgroep: leerkrachten middenbouw
Tijdsduur: 1 dagdeel
SBU: 4 uur
Aantal personen: 4 tot 20
Na 3 algemene workshopdagen willen we nu met jullie de diepte in. We kiezen dan ook om deze workshop te geven voor groep 3/4/5. We brengen jullie in deze workshop op de hoogte van de laatste theorie en geven jullie veel praktische voorbeelden alleen nu speciaal gericht op de onderbouw. We gaan samen kijken naar de leerlijnen en gaan deze omzetten in veel praktische werkvormen. Wil je je methode omzetten in bewegend leren? Vind je dat nog lastig? Stuur ons je les door en we nemen dit mee in deze praktische training.
Doelgroep: leerkrachten bovenbouw
Tijdsduur: 1 dagdeel
SBU: 4 uur
Aantal personen: 4 tot 20
Na 3 algemene workshopdagen willen we nu met jullie de diepte in. We kiezen dan ook om deze workshop te geven voor groep 6/7/8. We brengen jullie in deze workshop op de hoogte van de laatste theorie en geven jullie veel praktische voorbeelden alleen nu speciaal gericht op de onderbouw. We gaan samen kijken naar de leerlijnen en gaan deze omzetten in veel praktische werkvormen. Wil je je methode omzetten in bewegend leren? Vind je dat nog lastig? Stuur ons je les door en we nemen dit mee in deze praktische training.
Doelgroep: leerkrachten onderbouw
Tijdsduur: 1 dagdeel
SBU: 4 uur
Aantal personen: 4 tot 20
We doorlopen de verschillende motorische fases in combinatie hoe we de beweeghoek in kunnen zetten in de kleuterklas. Hierbij komen de volgende aspecten aan bod.
Doelgroep: leerkrachten groep
1 t/m 8
Tijdsduur: 1 dagdeel
SBU: 4 uur
Aantal personen: 4 tot 20
We brengen jullie in deze workshop op de hoogte van de laatste theorie en geven jullie veel praktische voorbeelden alleen nu speciaal gericht op rekenen. We gaan samen kijken naar de leerlijnen en gaan deze omzetten in veel praktische werkvormen. Automatiseren bij rekenen is een van de makkelijk toepasbare onderdelen van bewegend leren en heel effectief!
Doelgroep: leerkrachten groep
1 t/m 8
Tijdsduur: 1 dagdeel
SBU: 4 uur
Aantal personen: 4 tot 20
We brengen jullie in deze workshop op de hoogte van de laatste theorie en geven jullie veel praktische voorbeelden alleen nu speciaal gericht op taal en woordenschat. We gaan samen kijken naar de leerlijnen en gaan deze omzetten in veel praktische werkvormen. We informeren jullie ook over de oogsamenwerking omdat die bij taal en lezen een belangrijke rol speelt. Samen zetten we bewegend leren bij taal en woordenschat op je rooster en zorgen dat je geïnspireerd bent om meteen de volgende dag aan de slag te gaan.
Tijdens een workshop hanteren wij een aantal van maximaal 20 deelnemers omdat we zelf met de groep ook in beweging willen komen tijdens de workshop. Wanneer je team groter is dan gaan we uiteen in 2 groepen.
Tijdens de workshop bewegen we binnen (gymzaal, speelzaal, openbare ruimte), buiten en in de klas. Waardoor we een variatie kunnen bieden aan grotere bewegingsvormen evenals kleinere werkvormen geschikt voor in het lokaal. We nemen ook mee welke voordelen iedere ruimte heeft.
We hebben voorbeelden van verschillende vakken tijdens de workshop. Denk bv. aan rekenen, taal, spelling maar ook aardrijkskunde of woordenschat.
We bieden echt een totaalpakket aan praktische ideeën gekoppeld aan de theorie over de kind ontwikkeling (brein, kennis, motoriek en sociaal-emotioneel).