workshops Het jonge kind 

Praktisch inzetbare workshops

Wij delen graag onze passie voor de ontwikkeling van het jonge kind. Door onze expertise te delen, helpen we je om aan te sluiten bij de zone van de naaste ontwikkeling van ieder kind. We bieden een workshop aan die gericht is op het stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen in een inspirerende omgeving. Onze praktische workshops zijn speciaal ontworpen voor schoolteams, kindcentra, kinderopvang en ouders.

 

Wat kan je van ons verwachten?

  • We leggen uit waarom onderwijs aan het jonge kind anders is. 
  • Je leert het jonge kind goed te observeren.
  • Je gaat zelf ervaren hoe de leerlijnen van het jonge kind in elkaar zitten. 
  • We laten je ontdekken dat de motoriek een belangrijke bouwsteen is voor het verdere leren. 

  • Je leert activiteiten die passen bij de naaste ontwikkeling.
  • We geven je inspirerende, praktische activiteiten die aansluiten bij de kerndoelen/pedagogische doelen.

Workshops Het Jonge kind

Workshop de leerlijn van het jonge kind (fijn motorische ontwikkeling)

 

Doelgroep: leerkrachten onderbouw
Tijdsduur: 2 dagdelen
SBU: twee keer 3 uur, geen huiswerk
Aantal personen: 4 tot 20 


We zoomen deze workshop in op verschillende leergangen die vaak (door onze leerlijnen, doelen en thema’s) in de vergetelheid raken. We nemen de theorie door van de fijne motoriek en gaan daarna praktisch aan de slag. We nemen onder andere de leergang vouwen, scheuren, bouwen, knippen en tekenen door en doen dit met veel praktische voorbeelden. Ook kijken we naar de pengreep.

  • Hoe leer je deze aan?
  • Waar let je op?
  • Welke materialen kun je hiervoor inzetten?

Je zal zelf gaan ervaren hoe, wat en wanneer je de leerlingen dingen aan kunt bieden en met welke materialen je dit doet.

Workshop de beweeghoek

 

Doelgroep: leerkrachten onderbouw
Tijdsduur: 1 dagdeel
SBU: 3 uur, geen huiswerk
Aantal personen: 4 tot 20 

 

We doorlopen de verschillende motorische fases in combinatie met hoe we de beweeghoek in kunnen zetten in de kleuterklas. Hierbij komen de volgende aspecten aan bod. 

  • Hoe stimuleer je de grove en fijne motoriek?
  • Hoe zorg je voor beweging en uitdaging op verschillende niveaus?
  • Doelen en materiaalkeuze.
  • Praktische en direct toepasbare voorbeelden voor jouw beweeghoek.


     

 

Workshop inzetten op zintuigelijke ontwikkeling

 

Doelgroep: leerkrachten onderbouw
Tijdsduur: 1 dagdeel
SBU: 3 uur, geen huiswerk
Aantal personen: 4 tot 20 


Het is van groot belang dat kinderen zintuigelijke ervaringen op doen om kennis te vergaren. Maar hoe koppel je ervaren, bewegen en beleven aan elkaar? In deze workshop gaan we aan de slag met bewegen in de klas om zo de zintuigelijke ontwikkeling bij leerlingen te prikkelen. Een praktische workshop waar je direct mee aan de slag kan.  

 

 

 

 

Workshop grof motorisch

 

Doelgroep: leerkrachten onderbouw
Tijdsduur: 1 dagdeel
SBU: 3 uur, geen huiswerk
Aantal personen: 4 tot 20 


We nemen de verschillende motorische fases door en kijken hoe je deze fases kan herkennen in de klas aan de hand van de motorische screening. Hoe sluit je aan bij de motorische ontwikkelingsfase van de kinderen. Wat voor breinontwikkeling hoort daarbij en wat zijn de gevolgen voor het leren. Je kan de volgende dag in de klas de motorische fase herkennen en aansluiten bij de motorische ontwikkelingsfase.

 

 

 

Workshop motoriek en lateralisatie

 

Doelgroep: leerkrachten onderbouw
Tijdsduur: 1 dagdeel
SBU: 4 uur, geen huiswerk
Aantal personen: 4 tot 20 


Stap in de wereld van de motorische ontwikkeling. Deze workshop onthult de geheimen van de lateralisatiefase. Lateralisatie is een fase in de ontwikkeling van de hersenen en de motoriek waarin het kind links en rechts leert herkennen van het lichaam en de voorkeurshand verder gaat ontwikkelen. We gaan dieper op deze fase in en je krijgt veelzijdige oefeningen waarmee je de volgende dag in de klas aan de slag kan gaan.

 

 

Workshop spel- en materiaallessen voor het jonge kind

 

Doelgroep: leerkrachten onderbouw
Tijdsduur: 2 dagdelen
SBU: 6 uur, geen huiswerk
Aantal personen: 4 tot 20 


Je krijgt achtergrondinformatie over het waarom en belang van deze lessen. We gaan uiteraard zelf aan de slag met klein materiaal. We nemen de opbouw van een spelles door. Denk daarbij aan zangspelen en tikspelen. We gaan beide workshops observeren aan de hand van beeldmateriaal met behulp van de motorische screening zodat je weet dat de motorische ontwikkeling de basis is voor het verdere leerproces.  

Informatieavond: de noodzaak van bewegend leren voor het verdere leren op school

 

Doelgroep: ouders en pedagogisch medewerkers
Tijdsduur: 1 dagdeel
SBU: 2 uur, geen huiswerk
Aantal personen: 10 tot 50


Door de digitalisering, veranderingen en de snelheid van de maatschappij wordt het belangrijker om kinderen motorisch uit te dagen. Tijdens deze informatieavond nemen we in een notendop de motorische ontwikkeling door. We bespreken wat het belang is van bewegen, het buitenspel en de motoriek, voor de breinontwikkeling van het kind. We laten uiteraard ook diverse praktijkvoorbeelden zien. We geven jullie tips waar jullie direct mee aan de slag kunnen. 

 

Workshop spel 

 

Doelgroep: leerkrachten onderbouw
Tijdsduur: 1 dagdeel
SBU: 4 uur, geen huiswerk
Aantal personen: 4 tot 20 


Kinderen leren het meest op een natuurlijke manier, dus door te spelen. 
Hoe zorg je voor een rijke speel/leeromgeving? Wat is jouw rol als leerkracht tijdens het spel? Goed observeren is daarbij van belang. We kijken naar de verschillende spelfasen en hoe je als leerkracht de kinderen kunt faciliteren om zo aan te sluiten bij de zone van de naaste ontwikkeling. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Workshop het jonge kind op maat

  • Een workshop kunnen wij ook voor het jonge kind aanbieden op maat. De meest aangevraagde workshop is 3 uur (dagdeel). 
  • Tijdens een workshop hanteren wij een aantal van maximaal 20 deelnemers omdat we zelf met de groep ook in beweging willen komen tijdens de workshop. Wanneer je team groter is dan gaan we uiteen in 2 groepen. 

  • Tijdens de workshop bewegen we binnen (gymzaal, speelzaal, openbare ruimte), buiten en in de klas. Waardoor we een variatie kunnen bieden aan grotere bewegingsvormen evenals kleinere werkvormen geschikt voor in het lokaal. We nemen ook mee welke voordelen iedere ruimte heeft. 

  • We willen altijd zorgen dat je kan aansluiten bij de naaste ontwikkeling van het jonge kind waardoor we de leerlijnen meenemen in ons aanbod. 

SAMENWERKINGSPARTNERS

 

> BOERplay
> Uitgeverij Zwijsen

 

 

CONTACT

Rietje Goosen
E-mail: rietje@jufjuf.nl
Mobiel: 06-13316579

SOCIALE MEDIA